۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۴۳۲۳۲

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۰ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۰ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 985 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 935 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 20 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۲۰

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 985 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 935 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 10 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 770 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 601 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 804 هزار و 500 تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 648 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1674 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 420 تومان، درهم امارات 4 هزار و 235 تومان، یورو  17 هزار تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 100 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 16 هزار و 800 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 700 تومان است.

 

قیمت مرغ در فروشگاه‌های مجازی و حضوری متفاوت شد

درحالی که تولید و عرضه مرغ در روزهای اخیر به شدت بالا است و شرکت پشتیبانی امور دام به منظور حمایت از تولید کنندگان، خرید حمایتی این محصول به قیمت مصوب و بالاتر از نرخ بازار را آغاز کرده است، این محصول به قیمت های بالایی در فروشگاه هایی مجازی به فروش می رسد.

از نکات جالب توجه آن است که با وجود فروش مرغ در بازار آنلاین و فروشگاه های فضای مجازی با قیمت بالاتر، این محصولات به سرعت خریداری و موجودی آنها به اتمام میرسد. 

بنابراین گزارش، به دلیل شیوع بیماری کرونا و توصیه به مردم برای حضور در منزل، کسب و کار فروشگاههای مجازی در کشور به شدت رونق گرفته اما ظرفیت خدمت رسانی آنها به مردم محدود است و پاسخگوی تقاضای موجود نیست.

 

توصیه‌های بهداشتی تولید، عرضه، خرید و نگهداری ماهی قرمز

این سازمان ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو خورشیدی و آرزوی سلامتی برای هم وطنان، با توجه به شیوع و پراکنش ویروس کرونا در کشور توصیه کرد در خرید و نگهداری ماهی قرمز به نکات بهداشتی و پیشگیرانه لازم توجه شود.

بنابراین گزارش، بر اساس آنچه دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور به مدیریت دکتر قاجاری ابلاغ کرده است، اگرچه که ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19 در ماهیان بیماری‌زا نبوده و توصیه‌های بهداشتی صرفاً به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است.

در صورت تماس با ماهی و یا آب حمل و نگهداری، بلافاصله نسبت به شستشوی دستها با آب و صابون و یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های مناسب اقدام گردد.

الزامات بهداشتی در مراکز تولید ماهی قرمز و خودروهای حمل ماهی

اطلاع‌رسانی هرگونه تلفات غیرمعمول در ماهیان به شبکه دامپزشکی شهرستان

اخذ گواهی بهداشتی حمل

رعایت بهداشت فردی و محیطی

افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی هستند، نباید در چرخه تولید و حمل ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

شست‌وشو و ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات حمل ماهی قبل از بارگیری

الزامات بهداشتی مراکز عرضه عمده ماهی قرمز

تهیه ماهی از مراکز تولید مجاز و دارای گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی

تخلیه محموله زیر نظر دامپزشک مستقر در مراکز عمده

شستشو و ضدعفونی وسایل و تجهیزات نگهداری

تخلیه مستقیم آب حمل و تعویضی به شبکه فاضلاب

عدم تماس حفاظت نشده با آب و ماهی

رعایت بهداشت فردی و محیطی

افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری های تنفسی هستند، نباید در چرخه بسته‌بندی و عرضه ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

الزامات بهداشتی در عرضه خرده فروشی ماهی قرمز

ماهی قرمز باید در واحدهای صنفی مجاز و اماکن تعیین شده توسط شهرداری ها با هماهنگی اداره دامپزشکی عرضه شود.

تهیه ماهی قرمز از مراکز عمده مجاز

شستشو و ضدعفونی وسایل و تجهیزات نگهداری

تخلیه مستقیم آب حمل و تعویضی به شبکه فاضلاب

عدم تماس حفاظت نشده با آب و ماهی

رعایت بهداشت فردی و محیطی

افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی می‌باشند، نباید در عرضه ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

توصیه های بهداشتی در خرید ماهی قرمز

ماهی قرمز از مراکز عرضه مجاز تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردها اکیداً خودداری شود.

مراکز عرضه مجاز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری ها با هماهنگی اداره دامپزشکی می باشند.

در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری شود.

حتی‌الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود.

از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علایم شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

  توصیه های بهداشتی نگهداری ماهی قرمز

پس از انتقال به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند. ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد. آب حمل  و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه  شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

با توجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل 24 ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود.

در صورت استفاده از آب شهری ، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود.

ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد.

میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر می‌باشد.

بهترین دمای آب نگهداری ماهی 22 – 26 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

غذای ماهی قرمز از فروشگاههای عرضه ماهی زینتی تهیه شود.

به منظور تعویض آب هر بار 25 درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود.

در هنگام تعویض آب و ... نیازی به دستکاری ماهی نیست، اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیتهای پوستی از دستکش استفاده شود.

به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان 3 درصد و یا سایر ضدعفونی‌کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

در پایان نوروز ماهی‌ها را در رودخانه ها و یا نهرها رها نکرده و در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری رهاسازی شود.

گونه‌های ممنوع !

با توجه به اینکه جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها می‌توانند به عنوان ناقل یا واسط بالقوه انواع عوامل بیماری‌زا برای انسان باشند، عرضه هر گونه موجود زنده غیر از ماهی قرمز ممنوع است.

 

عرضه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز و مرغ منجمد در روزهای پایانی سال در کشور

رضا سالمی گفت: ستاد تنظیم بازار مصوب کرد 10 هزار تن گوشت گوساله منجمد و 10 هزار تن گوشت مرغ منجمد در روزهای پایانی سال از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میوه و تره‌بار، تعاونی‌های مصرف اتکا، فرهنگیان، امکان، تعاونی‌های مصرف محلی و ادارات سراسر کشور توزیع شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: با توجه به موضوع شیوع بیماری کرونا و حضور کمتر مردم در مکان‌های عمومی اصناف سطح شهر نیز درگیر این طرح شدند تا محصولات مزبور را با شرایط راحت تری به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

وی افزود: گوشت گوساله منجمد وارداتی ( سردست بدون استخوان) با قیمت 38 هزار تومان و مرغ منجمد به قیمت 11 هزار و 600 تومان در اختیار اصناف قرار می گیرد و واحدهای صنفی هم موظفند به ترتیب گوشت قرمز و مرغ منجمد را با نرخ های 40 و 12 هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه کنند.

سالمی تصریح کرد: قیمت مصوب مرغ گرم نیز 12 هزار و 900 تومان است که در میادین میوه و تره بار و سایر مراکز توزیع و عرضه می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی از مجموع 10 هزار تن گوشت قرمزی که ستاد تنظیم بازار مصوب کرده سه هزار تن مربوط به استان تهران است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران اظهارداشت: مصرف روزانه گوشت قرمز استان تهران در شرایط عادی 350 تا 400 تن است.

وی گفت: روزانه 150 تا 200 تن گوشت گوساله منجمد در استان تهران مصرف می‌شود.

 

تحویل 5 میلیون ماسک تملیکی به وزارت بهداشت

جمشید قسوریان جهرمی با اشاره به واگذاری بسیاری از اقلام بهداشتی مربوط به مقابله با بیماری کرونا به وزارت بهداشت، اظهار داشت: طی یک هفته اخیر برخی اقلام بهداشتی مورد نیاز کشور که صورت کالای متروکه و یا قاچاق بود در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تاکید کرد: با توجه به نیاز فوری مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس دستورالعملی به استانها مقرر شد، این نوع اقلام به نماینده وزارت بهداشت تحویل شود و بعدا فرایندهای قانونی آن را پیگیری کرد.

وی در مورد جزئیات این اقلام بهداشتی گفت: طبق گزارش ها تاکنون در مراحل مختلف ۵ میلیون عدد ماسک (در سطح کشور) و نیز  ۵۷ هزار ماسک (در سطح استان ها)، 41 هزار عدد ماسک (بوشهر)، پنج هزار جفت دستکش، ۹ هزار لیتر الکل و ۱۲۰۰ بطری یک لیتری الکل دیگر در قالب کالای متروکه و قاچاق بوده که برای مصرف تحویل وزارت بهداشت شده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات